Мої розробки


Тестування «Людина та її організм»

1. Наука, що вивчає будову тіла людини, — це:
а) анатомія;
б) фізіологія;
в) гігієна.
2. Який орган керує діяльністю всього організму?
а) скелет;
б) нервова система;
в) м'язи.
3. Орган нюху — це:
а) шкіра;
б) язик;
в) ніс.
4. Які предмети догляду за шкірою названо правильно?
а) Зубна щітка, зубна паста, жувальна гумка;
б) мочалка, мило, рушник, крем;
в) гуталін, взуттєва щітка, клей.
5. Якою є роль скелета людини?
а) Захищає внутрішні органи від ушкодження;
б) скорочуючись і розслабляючись, приводить у рух м'язи;
в) є опорою тіла.
6. Для чого людині потрібна їжа?
а) з їжею людина отримує поживні речовини;
б) з їжею людина отримує необхідний для життя кисень;
в) з їжею людина отримує воду і вітаміни.
7. Завдяки чому поживні речовини розносяться по всьому організму?
а) крові;
б) м'язам;
в) нервам.
8. У якому органі відбувається газообмін між повітрям і кров'ю?
а) у носі;
б) у бронхах;
в) у легенях.
9. Яка система органів забезпечує організм киснем, виділяє вуглекислий газ?
а) кровоносна;
б) дихальна;
в) травна.
10. Яка система органів забезпечує рух крові по організму?
а) кровоносна;
б) дихальна; в) травна.
11. Яка складова повітря потрібна органам тіла для роботи?
а) кисень;
б) вуглекислий газ;
в) азот.
12. У якому рядку вказані слова, що описують здорову людину?
а) сутулий, міцний, незграбний, високий;
б) горбатий, блідий, кволий, низький;
в) стрункий,спритний,сильний,справний.






                                             ІІ семестр. Перевірна робота № 7
Диктант
______________________________________________________________________________________________________


Гроза над морем
Ми йдемо вузькою стежинкою понад морем. Сьогодні море бурхливе. Хвилі підіймаються та з гуркотом падають. На горизонті чорніє велика хмара. Вітер посилюється що хвилини. Чи встигнемо ми дістатися додому до початку грози?
І ось вже падають на землю перші важкі краплі. Над морем спалахують блискавиці. Воно стає суворим та грізним. Ми біжимо що є сили. Але за кілька секунд стаємо мокрими до нитки.
Раптом ми зупиняємося. Нас зачаровує красота та велич грози.
(75 слів)  




ІІ семестр. Перевірна робота № 5
Списування
______________________________________________________________________________________________________
1.    Пригадайте правила списування.
Як списати речення з друкованого зразка
1.        Прочитай речення та повтори його.
2.        Підкресли в реченні орфограми.
3.        Пиши з пам’яті, диктуючи собі за складами позначаючи в кожному слові наголошений склад.
4.        Прочитай написане за складами, перевіряючи чи не пропустив ти літеру.
5.        Підкресли орфограми.
6.        Перевір, чи всі орфограми ти написав правильно, порівнюючи свій запис із зразком.

2.    Прочитайте текст.

Сонячний день на початку літа. Я броджу в березовому переліску. Усе навкруги ніби купається, хлюпається в золотистих хвилях тепла та світла. Наді мною струмують гілки беріз. Листя на них здається то смарагдово-зеленим, то зовсім золотим. А внизу під березами на траві також, мов хвилі, струмують легкі синюваті тіні. І світлі зайчики, як відображення сонця у воді, біжать один за одним по траві, по доріжкам. Сонце і в небі, і на землі.
(Г. Скребицький)


(71 слово)
3.      Спиши текст.



ІІ семестр. Перевірна робота № 3
Диктант
______________________________________________________________________________________________________
Наша Україна
Широко простяглася наша рідна країна. Прекрасні її землі.
Від краю до краю на її просторах визріває золотиста пшениця. Зеленіють безмежні поля цукрових буряків. Любо вітають нас золотими шапками стрункі соняшники. Вітер розчісує коси пишної кукурудзи. На степових просторах розгулюють великі стада худоби. Запашні сади оточують наші міста і села. Блискучі рейки залізниць густою сіткою вкривають землі України. Багато в Україні заводів, фабрик, електричних станцій.
Любіть та бережіть свою Україну!

(71 слово)




                                      ІІ семестр. Перевірна робота № 2
Контрольний переказ
______________________________________________________________________________________________________
Кошеня
У Івася з Катрусею було кошеня. Вони годували кошенятко та піклувалися про нього.
Одного разу діти грали з кошенятком біля дороги. Раптом вони побачили мисливця з собаками. Собаки бігли до кошеняти та хотіли його вхопити.
Катруся перелякалася та втекла. А Івась впав животом на кошенятко та закрив його від собак. Мисливець підбіг до Івася та відігнав собак.

(За Л. Толстим)







Контрольна робота № 5. Аудіювання (письмово)
Учні сприймають на слух незнайомий текст, орієнтовний обсяг якого 210-230 слів. Після прослуховування тексту учні письмово виконують завдання на розуміння фактичного змісту сприйнятого на слух тексту. Для перевірки аудіативних умінь добирають 8 тестових завдань, з яких 4 завдання закритого типу з вибором однієї правильної відповіді серед трьох пропонованих варіантів по 1 балу за кожне і 4 завдання відкритого типу по 2 бали за кожне.
Зайці
- А мороз аж сміється, такий міцний, - розказував батько, вернувшись додому. -  Ішов я через леваду, а заєць вискочив просто з-під ніг, і якби хоч злякався, якби дременув, а то ледь-ледь чеберяє лапами, хоч за вуха хапай. Тепер у полі все завіяно снігом, то зайці до села внадилися – на городах та в садках їм легше прогодуватися. Це ж можуть і молоді яблуні в нас пообгризати. Василько глянув крізь шибку на засніжений садок, одягнув кожушка, озув биті валянки – й надвір. Поки йшов до погреба, мороз веселенько так і співає під ногами.
У погребі Василько набрав моркви, з капусти наздирав листків і побрів городом до саду. Під стовбурами молодих яблунь він клав де морквину, а де капустяне листя. І радів: уночі зайці не стануть обгризати кору на деревах, матимуть смачнішу поживу.
Зосталося іще трохи моркви, то Василько перейшов до сусіднього садка.
Та тут під грушею хтось уже поклав моркву. А також майстерно прилаштував дротяне сильце. Василько, гамуючи хвилювання, відв’язав мудру пастку і шпурнув її подалі в дерезу.
А вранці сусід,прокидаючи від хати до воріт стежку, розказував Васильковому батькові:
- Ох і зайці у нас цієї зими! І, мабуть, здорові, бо вчора зірвали у мене біля груші пастку. А слідів не лишилося. За ніч усе снігом замело.
Василько прислухавсь до їхньої розмови. Він прив’язував шматочок сала на калині – для синичок – і хитро всміхався. (Євген Гуцало)

1 варіант
1. У яку пору року відбуваються події у тексті?
А навесні
Б взимку
В восени
2. Які тварини внадилися до села?
А зайці
Б лисиці
В ведмеді
3. Хто врятував молоді яблуні від зайців?
А Андрійко
Б батько
В Василько
4. До якого жанру відноситься текст?
А вірш
Б казка
В оповідання
5. Чим Василько підгодовував тварин взимку? Запиши продовження речень.
Синичкам давав______________________________
Зайцям давав________________________________
6. Підкресли слова, якими можна охарактеризувати Василька.
Хоробрий, жадібний,добрий, ледачий, працьовитий, хитрий.
7. Пронумеруй послідовність розгортання подій у тексті.
□ Василь прислухався до їхньої розмови і хитро всміхався.
□ Тепер у полі все завіяно снігом, то зайці до села внадилися.
□ Зосталося іще трохи моркви, то Василько перейшов до сусіднього садка.
□ Хлопчик відв’язав пастку і шпурнув її подалі в дерезу.
□ У погребі Василько набрав моркви та капустяних листків.
8. Запиши відповідь на запитання.
Чому зайці внадилися до села?_________________________________                                                              


Контрольна робота № 8. Навичка читання вголос (усно) 
(Техніка читання)
Перевірка навички читання вголос здійснюється в усній формі індивідуально у комплексі з усіма показниками: правильність, спосіб, виразність, темп, розуміння прочитаного. Для читання учневі пропонують незнайомий художній або науково-художній текст обсягом 180-210 слів. 
Цікавинки про ластівку
Міські та сільські ластівки живуть поряд з людьми. Вони прикріплюють свої гніздечка до виступів дерев’яних стін, над вікнами, на горищах, під дахами будинків. А в селі ці пташки часто оселяються в повітках та хлівах.
Берегові ластівки гніздяться в норах, які самі ж і викопують у високих берегах річок, схилах ярів, старих кар’єрів. Навесні можна побачити ластівок, що носять у дзьобиках багнюку з калюж, солому, тоненькі гілочки. Саме із цих матеріалів вони ліплять свої маленькі ошатні гніздечка.
Іноді в ластівчиному гнізді оселиться горобчик. Ластівка тривожно в’ється навколо гнізда, намагаючись вигнати непроханого гостя. Та іноді й залишає своє гніздо і починає ліпити нове. Адже ластівки – дуже миролюбні пташки. Вони не люблять і не вміють битись, сваритись.
Яєчка висиджує тільки мама-ластівка, а тато носить їй їсти. Про малих ластів’ят батьки дбають разом, здобувають їм їжу. Ластівки дуже спритно ловлять комашок просто на льоту. Ластівка виводить пташенят аж двічі протягом літа. А на початку осені ластівки збираються у великі зграї. Літають у повітрі, сидять на дротах, готуються до важкого польоту у вирій, аж до далекої Африки.
Цих малих пташок люблять у народі. Люди склали про них казки, легенди, пісні, поети написали вірші. (З блогу «Маленький читайлик»)
Запитання для усної перевірки
- Про кого розповідається у тексті?
- Яких видів бувають ластівки?
- Де гніздяться берегові ластівки?
- Хто висиджує яєчка?
- Коли ластівки починають готуватися до відльоту в теплі краї?

- Куди відлітають ластівки?











  











Урок – тренінг
Тема: Недоліки людини. Переваги добрих вчинків.
Мета: формувати негативне ставлення до людських недоліків, дати моральну оцінку брехні та звичці – брати чуже; розвивати навичку  аналізувати свої та чужі вчинки із погляду моралі; виховувати бажання засвоїти та дотримФуватись норм поведінки й моралі, за якими живе людське суспільство.
Обладнання і матеріали: м’яч,правила в малюнках, квітка з правилами, дерево Доброти з квіточками, тема уроку на листку, прислів’я, назви груп,  ватмани, фломастери, подаруночки, відеозапис «А на Земле бать добру».
                                                                         Хід уроку
Епіграф: Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре…
                                                                                           В. Сухомлинський
І  Вступна частина
1.     Привітання (Aдіти стоять і колі, тримаються за руки )
Я всміхнуся сонечку: «Здрастуй золоте!»
Я всміхнуся зимоньці: «Хай вона буде!»
Я всміхнуся дощику: «Лий як із відра!»
Друзям усміхнуся я: «Зичу всім добра!»
-         А тепер поверніться до наших гостей і привітайтесь із ними: «Доброго дня! Ми зичимо Вам добра і здоров’я!»
2.     Знайомство
-         Добрий день, діти і шановні гості! Сьогодні теплий і сонячний день. І я б хотіла, щоб на вашому обличчі були такі ж теплі і лагідні посмішки.
-         А зараз ми познайомимось – проведемо гру «Знайомство» Хто отримує м’яч той говорить своє ім’я і що він найбільше цінує в людині (одним словом: доброту, чесність…) і передає м’яч іншому. Почну я: « Мене звати Руслана Євгенівна і я ціную в людях чесність».
( Діти передають один одному по черзі м’яч і говорять)
3.     Правила
-         А щоб краще працювати сьогодні на уроці ми маємо згадати і прийняти наші правила я буду показувати вам малюнок, а ви називайте правило. (Вчитель показує малюнок, а діти називають правило і прикріпляють його на дошці у вигляді квітки, на пелюстках якої написані правила)
                                                   
4.     Очікування
- Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо говорити про переваги добрих вчинків. Поговоримо про те, як важливо навчитися говорити правду і ніколи не обманювати і про те, що не можна брати чуже. Епіграфом нашого уроку будуть слова В. Сухомлинського: «Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре…»
- Як ви розумієте ці слова?
- На дошці у мене є дерево Доброти, але воно не цвіте. Зараз кожен з вас отримає квіточки і подумає, що він хоче сьогодні на уроці взнати, зрозуміти. Тобто поставить мету. Потім вийде до дошки озвучить свої очікування від уроку і прикріпить квітку під деревом. А в кінці уроку, якщо наші очікування здійсняться наше дерево зацвіте.
ІІ Основна частина
1.     Слово вчителя
-  Що таке чесність? На це запитання може відповісти кожен із нас. Чесність – це завжди говорити правду. Чесність і порядність – слова, що завжди йдуть поруч. Порядна людина завжди прийде на допомогу, ніколи не візьме чу-жого, не зрадить дружбу. Порядна, чесна людина – надійна людина, на неї завжди і в усьому можна покластися.
2.     Аналіз історій, ситуацій
-         А тепер послухайте розповідь  про хлопчика Степана. Чи можна його назвати чесним?
Підготовлені заздалегідь учні розказують оповідання і  всі їх аналізують.
«Брехун» (з підручника с. 50)
-         Чесний хлопчик? Чому?
-         Виберіть прислів’я, яким можна висловити головну думку оповідання:
Що посієш, те й пожнеш.
Хто вчора збрехав, тому й завтра не повірять.
Брехнею світ пройдеш, та назад не вернешся.
 «Розбита чашка» за Левом Толстим (з підручника с. 50).
-         Хлопчика можна назвати чесним? Чому?
-         За що подякував батько синові?
-         Хто з хлопчиків вам сподобався? Чому?
-         Скажіть – а брати чуже це чесно? Чому?
-         Так брати чуже це злочин, що карається законом. Кожна людина заробляє на життя своєю пра-цею, і ніхто не має права забрати в неї те, що вона заробила. Є країни, де за крадіжку людям від-рубують руку, щоб усі знали: що перед ними – злодій. У нас в країні закони гуманніші, але це не означає, що їх можна порушувати.
3.     Рухавка «Буревій» (Діти стають в коло і міняються місцями кого стосується те, що говорить вчитель)
Буревій для тих, хто:
-         Сьогодні привітався з вчителем;
-         Хто сьогодні поцілував маму, коли йшов до школи;
-         Хто сказав мамі спасибі за сніданок;
-         Хто вчасно прийшов до школи;
-         Для тих хто запізнився на уроки;
-         Для тих хто завжди говорить правду;
-         Для тих хто допомагає вдома батькам;
-         Для тих хто не готує домашні завдання.

4.     Робота в групах (5 хвилин)
Об’єднання в 3 групи: чесність, порядність, доброта. Групи отримують завдання, потім презентують роботу.
1       група: Дібрати якості до ситуацій. ( Група отримує ситуації та назви якостей на листках.)
-         Діти знайшли птаха зі зламаним крилом. Віднесли його до ветеринарної лікарні. Птаху вилікували крило і відпустили на волю. (Дбайливість)
-         На перерві вчителька підкликала до себе одну з  учениць і щось тихо проказала їй. Однокласники  вирішили не розпитувати подругу. (Делікатність)
-         Хлопчик забув вивчити заданий вірш. Уранці він підійшов до вчителя, вибачився і попросив дозволу вивчити вірш на наступний урок. (Чесність)
-         Хлопчики  гралися біля будинку. Бродячий собака став гарчати на сусідську дівчинку. Вони узяли ціпок і відігнали собаку. ( Сміливість)
-         Хлопчик  забув удома альбом, пензлик і фарби. Однокласники поділилися з ним. (Доброта)
-         Надворі зима. Сильний мороз. Діти побачили на вулиці маленьке кошеня. Воно замерзло і жалібно  нявчало. Вони забрали його додому. Вдома нагодували і обігріли.  Наступного дня знайшли йому господаря. (Милосердя)
-         Всі ці якості, що ви назвали – це достоїнства чи недоліки людини?

2 група: Про яку якість говориться у прислів’ях:
У кого серце чисте, у того обличчя ясне. (Доброта)
Де дівка не плетена, там і хата не метена. (Лінь)
 Хапун такий, що й з рідного батька здере. (Жадібність)
Чия відвага, того й перемога.(Сміливість)
Свій розум май і людей питай. (Допитливість)
 Старанність і труд до мети ведуть. (Працьовитість)
-         Які з цих якостей віднесете до достоїнств? А які до недоліків?

3 група: Записати  достоїнства людини.
Достоїнства                           
доброта                                  
      ……                                           
-         Може ще є доповнення? (Учні дописують, якщо є).
ІІІ  Заключна частина
1.     Зворотній зв’язок
- Ми всі живемо в суспільстві. А в ньому є свої правила, свої закони. Ці правила ми вивчали і обговорювали на уроках, училися добру, засуджували зло. Ми вивчили  достоїнства і недоліки людини. І хоча виховати в собі якості, гідні людини нелегко, кожен повинен прагнути бути чесним, порядним, ввічливим і працьовитим. І тоді до вас будуть ставитись з повагою. Ви будете справжніми людьми і будете жити у мирі і злагоді з людьми і самим з собою.
Оцінювання учнів
Домашнє завдання
- Вдома ви складете правила життя в класі і ми з вами на наступному уроці складемо «Етичний кодекс класу» і вивісимо його у нашому класному куточку.
2.     Завершення уроку
- Діти ми гарно попрацювали на уроці і я хочу, щоб ви сказали – чи справдились ваші очікування від уроку. Хто досяг мети розміщує квіточку на дереві. (Учні виходять і говорять свої враження від уроку і прикріпляють квіточки на дереві Доброти)
- Подивіться як гарно розквітло наше дерево Доброти. Я вам усім бажаю мати у себе в серці таке дерево Доброти. І щоб воно кожного дня ставало все красивішим і сильнішим. А зараз я вам пропоную трішки відпочити і перегля-нути відео, яке  покаже вам, що не треба боятися добрих вчинків. Даруйте своїм рідним, друзям, близьким лю-бов і піклування. Від цього наше життя стане кращим і на Землі пануватиме доброта,  мир і взаєморозуміння.          ( Діти переглядають відео «А на Землі бути добру»).
- На цій позитивній ноті я хочу завершити наш урок.
3.     Прощання

Діти стають у коло, беруться за руки і разом говорять: «Я – молодець! Ти молодець! Ми молодці!».

-         Всі гарно попрацювали і за роботу на уроці отримують подаруночки.
-         А гостям спасибі, що завітали до нас на урок. І на прощання ми вам даруємо  невеличкі подарунки.
-         До побачення!

****************************************************************

Система уроків із теми "Числівник як частина мови", 4 клас
         Урок 1  
         Тема.  Поняття про числівник  як частину мови.
         Мета.  Дати учням поняття про числівник як частину мови, його функцію в мовленні; вчити правильно ставити питання до числівників;  розвивати пізнавальну  активність учнів; виховувати культуру мовлення .                             Обладнання : зображення веселих цифр, ребуси, схема до "Мозкового штурму"                                
Хід уроку
         Учні сидять в групах. Кожен член групи має номер 1,2.3,4. П'яту групу складають учні-консультанти
         І. Організаційний момент.
         - Доброго ранку! Доброго дня!
         Бажаєте ви і бажаю вам я!
         ІІ. Актуалізація опорних  знань.
         1.  Який розділ ми зараз вивчаємо? (Частини  мови).
         - Прочитайте вірш на дошці.  Продовжіть його.
                    Облітав журавель  сто доріг, сто земель,
                   Облітав, обходив, крила й ноги натрудив.
         - Яка головна думка вірша? Доберіть синоніми до словосполучення "рідна земля" ( Вітчизна , Батьківщина )
         Розберіть вірш за частинами мови. Яке слово ви не розібрали? Сто.
         2. Гра "Відгадай і доведи".
         - Визначте до якої частини мови  належать названі слова. Чому ви так вважаєте?
         Вітер, погуляв, до, над, перед, а, але, і, сім.
         3. Методичний прийом "Передбачення "
         - То до якої частини мови належить слово сім? Сто ( з вірша )
         - На яке питання відповідає? Що воно означає? На якому уроці ми оперуємо такими словами? ( На математиці ). Як називаються ці слова ( Числа ).
         ІІІ. Повідомлення теми уроку.
         На сьогоднішньому уроці ми познайомимося зі словами, що означають кілька предметів  чи порядок їх при лічбі  з мовної точки зору. Такі слова об'єднуються в окрему частину мови - числівники. І про них прочитайте в правилі на стор. 10
         На уроці нам допомагатимуть веселі цифри. Вони поведуть нас крок за кроком до нових знань і за кожне  виконане завдання відкриють таємницю.
         ІУ. Ознайомлення з новим матеріалом.
                   Читаю вірш "Числівник "
                            Число числівник назове,
                            У світ лічби  вас поведе.
                            Ми навчимося рахувати,
                            І додавати й віднімати.
                   Одна на світ Батьківщина,
                   І матір теж одна-єдина,
                   Над нами сонечко одне,
                   Проміння шле нам золоте.
                            Земля одна, планет багато,
                            На небі тисячі зірок.
                            Шість буднів тижня - одне свято ,
                            І безліч у полях квіток.
                   Число числівник називає,
                   І всяк школяр це добре знає.
                   Один, два, три, чотири, п'ять  -
                   Учімось, друзі, рахувать.
         - Назвіть числівники, які почули у вірші.
         - Вас вітає "Одиниця". Ось від неї завдання.
         Розбийтеся на групи за номерами, які приколоті у вас на грудях. Кожна група обирається у центрі за тим же номером. Там на вас вже чекають консультанти. (Діти діляться на 4 групи). Стати до роботи в групах.
І етап. Консультанти знайомлять учнів з темами, підготовленими з учителем заздалегідь.
         1 група. "Числівник в мовленні ".
         2 група. "Кількісні числівники "
         3 група. "Порядкові числівники"
         4 група. "Прості і складні числівники "
ІІ етап. Діти повертаються в первинні групи. Іде обмін інформацією, почутою від консультантів. Кожен член групи переказує почуте у своєму центрі. Вправа "Допоможи вирішити"
         У. Первинне закріплення. "Мозковий штурм"
         - З якою частиною мови ми познайомилися? Що означає числівник? На які питання відповідає? Які бувають числівники? Як пишуться складні числівники?
         - То тепер  проаналізуйте  слова "сто", "сім"
         Сто - це кількісний простий числівник, що відповідає на питання  - скільки?
         "Одиниця" задоволена вашою роботою. Ось її секрет.
На думку вченого Красуцького В., числівник "один" походить від слів "од" і "він". Мається на увазі перший палець руки, від якого починають лічбу.
         УІ. Закріплення нового матеріалу.
         1. Вибірковий диктант.
Весела двійка принесла нам цікаву інформацію. Випишіть числівники.
         Підраховано, що за п'ятдесят днів людина з'їдає стільки їжі, скільки важить сама . За життя людина з'їдає п'ятнадцять тонн хліба. У нашій країні людина фізичної праці з'їдає шістсот грамів хліба на добу. Для службовців, учнів  денна норма - чотириста грамів.
         Вдячна "Двійка" розкриває свою історію. "Два походить від займенників "твій ", "твоя". Польське слово "twa" означає "твоя". Саме другий палець вказував на іншу особу. Звідси - "тикати пальцем".
         Фізкультхвилинка.
                   Встаньте, діти, посміхніться,
                   Землі нашій поклоніться.
                   За щасливий день вчорашній
                   І до сонця потягніться.
                            (Показую цифри)
                   Стільки раз ногою тупніть,
                   Стільки раз в долоні плесніть.
                   Присідайте стільки раз.
                   До роботи! Все гаразд!
         2. Творчі завдання  ( робота в групах)
         а) казкова  "Трійка" принесла завдання групам.
         - Прочитайте, обговоріть, виконайте, презентуйте.
Завдання І групі.  Скласти прислів'я з частин. Виписати в два стовпчики кількісні і порядкові числівники (Мовно - логічна вправа )
         Краще один раз побачити                       та на другий день продав
         Ану, вставай, чоловіче.                           ніж сто раз почути
         Березень у зими кожуха купив               вже третій півень кукуріче.
Завдання ІІ групі.  Відгадайте загадки, випишіть числівники, утворіть від них порядкові.
         Спить у ліжку біла сплюшка, в неї аж чотири вушка ( Подушка)
         Два брати у воду дивляться, а довіку не зійдуться ( Береги)
         Сім братів віком рівні, але іменем різні  ( Дні тижня )
         Один ллє, другий п'є, третій росте ( Дощ, земля, рослина)
Завдання ІІІ групі.  Робота з підручником. Вправа 13. ст. 11
Завдання ІУ групі. Ввести фразеологізми в речення. Підкреслити числівники.  Усно постав питання  (Вправа "Здивуй клас")
Знати, як свої п'ять пальців.
Грати першу скрипку.
         б)Виконання завдань.
         в) Презентація робіт.
         Весела "Трійка" повідомляє, що слово "три"  походить від слова "тре" - середній палець тре бічні пальці рук.
         УІІ. Вдосконалення  орфоепічних навичок.
         1. А ось "Четвірка". Вона скаржиться на діток, які не завжди шанобливо ставляться до числівників, перекручують їх вимову. Ось послухайте і відгадайте.
         ( Читаю. Діти виправляють помилки). Вправа "Оцінка висновків "
         Чи шістьорка їде на вокзал?          Чи доїде шостий номер на вокзал?
         Я получила двінадцятку!               Я отримала дванадцяту !
         Врач приймає з трьох годин                  Лікар приймає після третьої години
         2. "Четвірка " задоволена вашою роботою і дарує цікаві ребуси:
Г1а                      Пі2л                    Ві3на                                      100лиця
(година)              (підвал)               (вітрина)                       (столиця)

         УІІІ. Підсумок уроку.
         - З чим познайомились на уроці?
         ІХ. Домашнє завдання.
         Вивчити правило ст. 10 Впр. 15. Підготувати ребуси з числівниками, записати 2 загадки і 2 прислів'я  з числівниками
  
Урок 2
         Тема:  Спостереження за функціональною роллю числівників у мовленні
         Мета: формувати уявлення про функцію числівника в мовленні; вчити правильно ставити запитання  до числівників, що означають  кількість предметів і порядок при лічбі; розвивати інтерес  до вивчення природознавства, заохочувати дотримуватись правильного  режиму дня; виховувати бережне ставлення до пташок
         Обладнання: ілюстрації пташок: соловейка, жайворонка, перепілки,  зозулі, кропив'янки, горихвістки, шпака, трясогузки
Хід уроку

         І. Організація класу до уроку
         ІІ. Перевірка домашнього завдання
         а) фронтальна
Списати прислів'я  та образні порівняння, замінюючи цифри  словами.
Говорить так, як 3 дні хліба не їх.
Працював до 7 поту.
Робить 5 через 10.
7 мішків гречаної вовни.
1 рукою в долоні не заплещеш.
         б) індивідуальна ( 2 учні біля дошки )
Скласти речення з числівником, записати його (чотири, четвертий)

         ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
                            Мовна загадка
                   Що тримає всьому лад,
                   Ще й полічить все підряд?
                   По порядку поскладає,
                   Бо тим числам лік він знає.
         Один, два, три, чотири...
         Певну кількість полічили.
         Перший, другий, третій...-
         Рядочками поскладали...
         Про що йдеться? Відгадали? ( Числівник )
         - До речі, числівник - чи не найменша за кількістю слів частина мови, яка нараховує їх усього кілька десятків. За частотою вживання серед інших слів числівник займає у нашому мовленні восьме місце.
         ІІІ. Робота над вивченням нового матеріалу.
         - Який числівник я тільки що промовила? (Восьме ). Він кількісний чи порядковий? Чому?
1. Колективне виконання вправи 16 (усно) .                                Методичний прийом " Порушена послідовність"
         а) Розгляд ілюстрацій пташок, згаданих у тексті вправи. ( Зона степів  і лісостепу )
         б) словникова робота
Біологічний годинник - властивість живих організмів орієнтуватися в часі. Грунтується на строго фізичних і хімічних процесах, які відбуваються в організмі. Біологічний годинник відіграє важливу роль у пристосуванні організмів до змін умов навколишнього середовища. Завдяки біологічному годиннику вони орієнтуються  у визначенні періоду доби, зміни пір року.
         в) самостійне ознайомлення учнів із текстом вправи на знаходження числівників ;
         г) постановка запитань до числівників із тексту вправи
         (якої? котрої?) другої години
         (якої? котрої? ) третьої години;
         ( о котрій? ) о четвертій годині
         (якої? котрої? ) шостої години
         - Які ще тварини та рослини, крім названих у тексті можуть орієнтувати нас у часі?
         - До наступного уроку підготуйте таку інформацію.
         2. Прес - конференція на тему  " Як ви знаєте річний календар?" Вправа 17. Журналісти (дівчатка ) ставлять запитання науковцям  ( хлопчикам). Повні відповіді записують  в зошит, числівники записують словами.
Фізкультхвилинка
( під музичний супровід вправи для голови, рук, очей )
         3. Відпрацювання вимови і  правопису числівників шістнадцять і шістсот за таблицею підручника  на ст. 13
         4. Каліграфія письма
         Шіс іст стн на дцять шістнадцять
         Шіст стс стсо шістсот
         Для виготовлення житньої хлібини витрачається шістсот тридцять грамів борошна
         Інформація: 630 г борошна - 2 900 г зерна, це 20 тисяч зернин або 1000 колосків
         5. Вибірковий диктант
         а) виберіть з вірша і запишіть словами числівники, які є результатом виконаної дії.
                   Годі вже вам дармувати -
                   Будем разом додавати
                   Добре слово вимовляти,
                   Наголосом проставляти:
                   Шість та шість то є....,
                   Шість та сім то є...,
                   Шість та п 'ять  - то є...,
                   Сім та сім - є...,
                   Вісім й вісім - є....
                            Можна й далі рахувати,
                            Числівники записати...
                            А тепер ми ще й полічим,
                            Без помилочки запишем:
                            Двісті та триста -...,
                            Триста плюс триста -...,
                            По чотириста двічі -...,
                            А ще коли сто додати,
                            Що тоді ми будем мати?
         б) перевірка диктанту. Уточнення вимови та правопису числівників одинадцять, чотирнадцять, шістнадцять, шістсот
         6. Колективне  складання оголошення   ( за вправою 18 ).
         а) ознайомлення із текстом запропонованого оголошення;
         б) запам'ятайте ! В оголошенні обов"язковим є:  дата, час  і місце проведення заходу;
         в) колективне складання і записування оголошення про свято, яке незабаром відбудеться в класі;
         г) зачитування складеного оголошення.
         ІУ. Підсумок уроку.
         - Які числівники зустрічалися протягом  уроку? Що запам'ятали про  числівники шістнадцять і шістсот?
         - А тепер за добру працю - винагорода.
         Усмішки ( з використанням числівників ):
- Андрійку, було в нас 4 апельсини. 3 ми дали Оленці. Скільки апельсинів залишилось?
- А ми їй краще не дамо, бо в неї діатез буде!

- Васильку, назви сім хижих звірів.
- 3 леви і 4 тигри

Вчителька: - У твого братика,Семенку, є 5 яблук, а ти в нього  2 забереш. Який буде результат? 
Учень:  - Він мене відлупцює.

         У. Домашнє завдання.   Методичний прийом "Збережи останнє слово за мною".  Вправа 19. Інформація про види тварин і рослин, які орієнтують нас у часі.
                                         
Урок 3
Тема. Практичне ознайомлення з формами відмінка числівників
Мета: ознайомити учнів з формою родового відмінка числівників 50-80; виробляти вміння правильно вживати  ці числівники у родовому відмінку; розвивати навички правильної  вимови числівників. Прищеплювати інтерес до математики.
Обладнання: ілюстративний  матеріал, плакати з математичними  вправами

Хід уроку
         І. Організаційний момент.
         ІІ. Перевірка домашнього завдання
         1. Зачитування числівників, підкреслених у домашній вправі 19.
         - Назвіть орфограми у записаних числівниках.
         - Назвіть інші числівники  з апострофом. Назвіть правильно числа, записані на дошці ( 11, 14)
         - Як правильно  записати числівник, що називає число, в якому  шість сотень ( Шістсот)
         2. Діти зачитують інформацію  про види тварин та рослин, які можуть орієнтувати нас у часі 
Вправа "Уяви себе..."
         3. Самостійне  списування із завданням. (Вправа записана на дошці). Дайте повні відповіді на запитання , використовуючи слова в дужках. Числівники записуйте словами.
Коли прилітають перші граки? ( 17 березня )
Коли прилітають перші шпаки? ( 24 березня)
Коли з'являються перші весняні мухи? ( 28 березня )
Коли починається рух соку в кленах? ( 30 березня)
Коли день дорівнює ночі? ( 21 березня)

         ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
         1. Ознайомлення з кількісними і порядковими числівниками.
         Рольова гра.
На змаганнях по спорту треба виставити  п'ятьох учасників. Виставляємо 5 учнів і прикріплюємо номери 1,2, 3, 4,5. Скільки  виставили учасників? (5)
Називаємо учасників :
Андрійко - під номером 1, Сашко - і т.д.
У першій естафеті побіжать у такому порядку: перший - Андрійко, другий - Сашко  і т.д.
         2. Вправа 20.
         а) ознайомлення із першим завданням вправи;
         б) записування вправи  за зразком " Дев'ять - дев'ятий";
         в) складання і запис речення з одною парою числівників ;
         г) висновок.
         Числівники, які вказують на кількість предметів і відповідають на питання скільки?називають кількісними.
         Числівники, які вказують на порядковий номер предмета  і відповідають на питання який? котрий? називають порядковими
         Порядкові числівники  можна утворити від кількісних. Іноді вони утворюються від різних коренів, наприклад: один - перший, два - другий.
         3. Колективне виконання вправи 1.
         а) читання  прикладів різними способами:
до п'ятдесяти додати сорок п'ять;
сума чисел п'ятдесят і сорок п'ять;
перший доданок п'ятдесят, другий - сорок п'ять;
п'ятдесят збільшити на сорок п'ять ;
         б) записування прикладів словами з використанням прийменників від, до ;
         в) опрацювання додаткового теоретичного матеріалу про вживання числівників: п'ятдесяти, шістдесяти; сімдесяти, вісімдесяти ( ст. 14 )
         г) колективне складання і записування словами прикладів на додавання  і віднімання з числівниками п'ятдесят, шістдесят, сімдесят, вісімдесят з використанням прийменників до, від ( завд. 2, вправа  29)
                            Фізкультхвилинка "Мімічна гімнастика"
         4. Відпрацювання вимови числівників, записаних у рамочці  на ст. 15
         - Прочитайте  виразно числівники, записані у рамочці, в порядку зростання ( П'ятдесят, шістдесят і т.д.)
         - Прочитайте  ці числівники в порядку спадання.
         - Прочитайте числівник з  апострофом.
         - Прочитайте числівник, що починається звуком С ( сімдесяти )
         - Прочитайте числівник, у якому найбільше складів (вісімдесяти )
         5. Каліграфічна хвилинка.
         Сім сім дес деся сімдесятий
         Ві вісі вісімдесят вісімдесятий
         - Складіть речення з одним із числівників каліграфічної хвилинки
         6.  Списування ( за вправою 22)
         ІУ. Підсумок уроку.
         1. Яку частину мови ми зараз вивчаємо?
         - Як називаються числівники, що відповідають на питання скільки?
         - Як називаються числівники, що відповідають на питання який? котрий?
         2. Вибірковий диктант.
         Назвіть числівники з вірша:
                            Непосида Вася
         Непосида Вася на стільці гойдався
         Перший раз гойднувся і перевернувся,
         Другий раз гойднувся, - знов перевернувся,
         Третій раз гойднувся - теж перевернувся.
         З того часу Вася  більше не гойдався.
         - Дайте відповідь на текстове завдання.
         - Виписані числівники є: а) кількісні, б) порядкові, в) великі
         3.  Вправа  "Запереч мені "
         Є п'ятдесят горіхів - нема п'ятдесяти горіхів.
         Є шістдесят зернят -  нема шістдесяти зернят.
         Є сімдесят звуків - нема сімдесяти звуків.
         Є вісімдесят думок - нема вісімдесяти думок
         У. Домашнє завдання. Вправа 23. Вправа "Продовж речення: "Якби зникли числівники, то..."

Урок 4
Тема. Закріплення й узагальнення мовленнєвих умінь, пов'язаних з уживанням числівників. Урок - КВК
Мета:  узагальнити і систематизувати знання учнів про чисельник як частину мови; закріпити вміння правильно вимовляти числівники, передбачені програмою; розвивати інтерес до живої природи
Хід уроку
І. Організаційний момент.
         1. Перевірка готовності учнів до уроку.
Діти сидять за партами, які розташовані в класі двома рядами: один ряд - команда " Пізнайки " , другий - команда "Розумники "
ІІ. Ознайомлення з типом уроку та його темою.
                            Учитель:  Сьогодні в нас свято -   
                                               Урок наш КВК!
                                               Працюємо завзято,
                                               До справи, дітвора!
                                               "Все повторим про числівник "-
                                               Сьогоднішня тема.
                                               Дві команди тут присутні,
                                               В кожної емблема.
                            ( Представляємо команди)
                            Учитель:  Ця команда "Розумники!"
                                               (багато чого знають...)
                                               А це у нас "Пізнайки",
                                               Бо книжки читають.
                                               КВК щоб починати,
                                               Треба привітатися.
                                               Про команди - суперниці
                                               Цікаве дізнатися.
                            ( Команди вітають одна одну )     
                   Команда "Пізнайки": Школі рідній перемогу подаруємо
                                               У справжнім бою її завоюємо.
                                               "Розумники!" Батьки вчать чесними  бути?
                                               Змагаючись, просимо про це не забути.
                   Команда "Розумники":  Ми кмітливіші за "Пізнайок",
                                               Але їх поважаємо.
                                               Перемогу в КВК здобути бажаємо
                   (Представляю журі )
                   Побажання журі командам:
                                               Трудіться, діти дорогі,
                                               До сьомого поту.
                                               Та дістаньте нагороду
                                               За свою роботу.
                                               Пам'ятайте: нагорода -
                                               Це гарна оцінка!
                                               Тож старайтеся усі.
                                               Роль грає й поведінка.
                   Учитель: Починаємо, діти, змагання.
                                      Ось послухайте перше завдання.
                   1. Прочитайте приклади різними способами
                   Запишіть їх словами, вживаючи прийменники від, до                                   80- 20 = 60
                   50 + 10 = 60
                   (Журі оцінює привітання команд, а також І завдання )
                   Учитель: Діти! Ловіть свій шанс зірковий -
                            Проведемо диктант вибірковий.
                   2. Випишіть з тексту числівники, назвіть серед них порядкові.
                            Вісім ляльок дерев'яних,
                            Кругловидих та рум'яних,
                            В різнобарвних сарафанах
                            На столі у нас живуть
                            Всіх мотрійками зовуть
                   Перша лялечка товста,
                   А в середині пуста,
                   Навпіл ляльку огрядну
                   Розділити можна.
                            В ній побачиш другу
                            Лялечку порожню.
                            Ти мотрійку цю відкрий -
                            Третя вистрибне, як стій.
                   Половинку відчини,
                   Наглухо приперту,
                   І зумієш ти знайти
                   Лялечку четверту.
                            Вийми цю і подивись: 
                            Може є там ще якісь?
                            Справді: є тут п'ята
                            Лялечка пузата.
                   А у п'ятій просто заховалась  шоста,
                   А у шостій сьома,
                   Як у себе вдома.
                   А у сьомій - глянь-но,
                   Восьма і остання!
         ( Представники команд читають порядкові числівники ).
                   Учитель: Будь уважним, не зівай  і загадки відгадай.
                            3. Конкурс "Хто кмітливіший?"
                   Кмітливим стає той, хто відгадає найбільше загадок.
                            (Відповіді діти пишуть на листках)
                            Граматичне завдання.
                   Випишіть числівники, визначте їхній розряд за значенням.
         1. Сімсот невісток на одній подушці сплять ( Соняшник )
         2. На одному коромислі дві змії сидять ( Брови)
         3. Шість ніг, дві спини, одна голова  ( Дитина сидить на стільці)
         4. У двох матерів по 5 синів, а всім ім'я одне ( Пальці на руках)
                   (Журі підводить підсумок за 2 і 3 завданнями)
Фізкультхвилинка
                                      Раз! Два! Всі присіли,
                                      Потім вгору підлетіли.
                                      Три! Чотири! Нахилились,
                                      Із струмочка гарно вмились.
                                      П'ять! Шість! Всі веселі
                                      Летимо на каруселі.
                                      Сім! Вісім! В поїзд сіли,
                                      Ніжками затупотіли.
                                      Дев'ять! Десять! Відпочили
                                      І за парти дружно сіли!

                   Учитель:  Математику щоб знати,
                                      Треба добре рахувати,
                                     Ви подумайте, рішіть
                                      І відповіді запишіть.
                            (Веселі задачі )
                   1. Білка моркву посадила,
                   Штук сімнадцять там вродило.
                   П'ять зайців по три зірвали,
                   Скільки білочці зосталось ( Дві морквини)
                   2. Два зелених огірочки заховались під листочком,
                   Шість на сонечку лежали
                   І хутенько підростали.
                   Вісім жовтих лежебоки
                   Вигрівали жовті боки.
                   Скільки ж всіх було на грядці?                                                                       Порахуй всіх по порядку ( Шістнадцять огірків)
                   3. Шість ведмедів по малину
                   Йшли у сонячну годину.
                   Троє там вже ласували.
                   Скільки всіх ведмедів стало? ( Дев'ять)
         Учитель: Є цікавинок багато в світі,
                   Вам би їх всі знайти.
                   В них зустрінуться числівники,
                   Словами їх треба записати.
         Сіра мухоловка прилітає з кормом до гнізда 300-400 разів на день.
         Морські птахи щодня з'їдають корму в 10 разів більше за власну вагу
         П'ятсот  укусів бджоли викликають смерть людини
         Бджола за день запилює 7000 квіток.
                   ( Журі оцінює 4 і 5 завдання )

         ІІІ. Оголошується підсумок гри.  Визначається переможець.
         - Чи сподобався вам урок?
         Капітани команд:  В КВК ми любим грати,
                                      Змагатися, штурмувати.
                                      Про числівник розмовляти
                                      Й перемогу здобувати.
         ІУ. Домашнє завдання.   Повторити правила, підготуватись до контрольної роботи.

Урок 5
Тема. Контрольна робота з теми " Числівник"
Мета: перевірити знання і рівень сформованості вмінь з теми "Числівник"; виховувати в учнів охайність  та самостійність
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
ІІІ. Диктант.
Риби наших водойм
         Лящ живе у ріках, озерах. Довжина його тіла п'ятдесят  чи сімдесят сантиметрів. Маса - близько шести кілограмів. Голова мала. Спина темно-коричнева чи сіра, плавці сірі з чорною облямівкою.
         Щука - найвідоміший хижак серед прісноводних риб. Її часто називають прісноводною акулою. Довжина  тіла цієї риби нерідко перевищує півтора метра. Маса тіла досягає тридцяти кілограмів. Живе понад двадцять років
ІУ. Завдання.  Підкреслити  числівники і пов"язані з ними слова, позначити наголоси.
У. Підсумок.
-  Чи виникли ускладнення при написанні контрольної роботи?
- У чому вони проявились?
- Які слова було складно записати?
- Які висновки ви зробили для себе після виконання контрольної роботи?

УІ. Домашнє завдання: повторіть правила з теми "Числівник"; доберіть цікаві вислови про числівник.

1 комментарий: